مدارس استان یزد به دلیل شیوع اومیکرون تعطیل شد
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۰۴۵۲
محسن گلستانی فر، مدیر روابط عمومی و سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش یزد در خصوص وضعیت فعالیت مدارس در این استان، به خبرنگار فارس اظهار کرد: با توجه به گسترش شیوع اومیکرون و تغییر رنگبندی در شهرستانهای اردکان، میبد، ابرکوه، خاتم و مهریز کلیه آموزشها غیرحضوری شد.
وی با بیان اینکه تعطیلی مدارس استان مصوبه ستاد استانی کرونا و سه شنبه هفته جاری با برگزاری جلسه هماهنگی ستاد کرونا در مورد تمدید تعطیلی تصمیمگیری میشود، افزود: فعلا تعطیلی مدارس استان از امروز نهم بهمن ماه تا پایان هفته آینده اعمال و تمام آموزشها به صورت مجازی و غیرحضوری خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش یزد گفت: پیش از این طی دو مرحله برخی از مدارس استان به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده بود و از امروز این مهم به دلیل گسترش شیوع اومیکرون برای تمام مدارس استان اعمال میشود.
انتهای پیام/الف
منبع: فارس
کلیدواژه: اومیکرون استان یزد مدارس یزد تعطیلی آموزش غیرحضوری مدارس استان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۰۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«پنجاه به دَر» قزوینیها چگونه مدارس را تعطیل کرد؟ (+عکس)
امروز پنجاهمین روزِ بهار است؛ روزی همزمان با آیینِ «پنجاه به درَ» قزوینیها؛ آیینی کهن که حتی برگزاری آن بهانهای برای تعطیلی مدارس شهر میشود!
به گزارش ایسنا، مناسبتها و آیینهای متعددی در تقویم ایرانِ باستان وجود دارد که برخی از آنها تنها مربوط به منطقه جغرافیایی خاصی است. با این وجود از تعدادی از آنها تنها یک نام باقی مانده است و یا به شکل محدود برگزار میشوند؛ البته داستانِ «پنجاه به درَ» برای قزوینیها متفاوت است تا جایی که آموزش و پرورش این استان، طی اطلاعیهای اعلام میکند که مدارس این شهر در نوبت عصر تعطیل است تا خانوادهها بتوانند در آیینِ «پنجاه به درَ» شرکت کنند. اقدامی قابل تامل آنهم در شرایطی که یا برخی از این آیین و رسوم کهن در حال فراموشی است و یا مناسبتهای وارداتی درحال جایگزینی با آنها هستند.
وابستگی جشنهای ایرانی با امور روزمره ایرانیانِ باستان غیرقابل انکار است. در واقع مردم اتفاقاتی را واسطه برگزاری جشنها و آیینهایی میکردند که زندگی روزمرهشان با آنها گره خورده بود؛ از جمله آنها میتوان به امور مرتبط با کشاورزی اشاره کرد؛ آیینهایی برای شکرگزاری نعمتهای پروردگار برای رُستنیهای زمین و یا درخواست و دعا برای موضوعات مرتبط با آن.
«پنجاهبهدَر» مراسم برای شکرگزاری بارشهای بهاری و یا بارانخواهی در سالهای کم بارِش در شهر قزوین است که از دیرباز تا همین امروز در پنجاهمین روز بهار، یعنی ۱۹ اردیبهشت ماه در محل مصلی قدیمی شهر برگزار میشود. این مصلی میان باغات سنتی شهر قرار دارد.
هرچند که سال گذشته تبدیل محل برگزای این آیین به پارکینگ، اجرای مراسم را تا روزهای منتهی به آن در شرایطی بلاتکلیفی قرار داده بود اما به نظر میرسد در سال جاری با توجه به همکاری آموزش و پرورش با مردم برای شرکت حداکثری در این آیین، مشکلات برگزاری مراسم به حداقل رسیده باشد.
آیین «پنجاه به دَر» که در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران به ثبت رسیده است؛ به گفته برخی در گذشته به شکل جدیتر توسط زنان برگزار میشده است؛ هرچند درحال حاضر برگزاری آن جز در یک بخش تفاوتی میان زنان و مردان ندارد.
درگذشته مردم در پنجاهمین روز بهار با همسایهها و آشنایان از خانه بیرون میآمدند و به مصلی میرفتند. با توجه به اینکه آبانباری قدیمی در این قسمت وجود داشت، در صورتی که در آن سال باران کمی باریده بود و احتمال خشکسالی میرفت، آنها روی بامِ آبانبار به نیت بارانخواهی، دو رکعت نماز حاجت میخواندند و از خداوند تَرسالی طلب میکردند.
از سوی دیگر اگر بارش باران را تا آن زمان کافی میدانستند، نماز شکر بهجا میآوردند. زنان پس از خواندن نماز مجددا وضو میگرفتند و چند قطعه سنگ برمیداشتند و به نیت برآوردهشدن خواسته و حاجتی که داشتند، این سنگها را بر سردر و دیواره آجری آبانبار میچسباندند. به اعتقاد آنها اگر سنگها به سردر، یا دیواره آبانبار میچسبید، خواسته و حاجت آنها بهزودی برآورده میشد.
بعد از برگزاری این مراسم، آنها در «پنجاه به دَر» نان و ماست و یا آشرشته در میان حاظران در این مراسم تقسیم میکردند؛ البته پخش کردن نذریهای دیگری مانند نان و پنیر، آجیل مشکلگشا، شیرینیهای باقیمانده از سفره نوروز و میانوعده قزوینی «دُیماج» نیز به مرور رواج یافته است. دُیماج پیشغذایی محلی با مخلوطی از نان خردشده، پنیر، سبزی، گردو، کشمش و سیر است.
دُیماجهرچند نیت و برخی کارهایی که مردم در «پنجاه به دَر» انجام میدهند با «سیزده بهدر» متفاوت است اما در نهایت این رسمِ ایرانی هم بهانهای برای دور هم جمع شدن افراد و گذراندن اوقاتی خوش کنار یکدیگر میشود.
کانال عصر ایران در تلگرام